Téměř každý druhý přijde o peníze při podvodném volání. Jak nenaletět podvodníkům?
2. 11. 2022

Téměř každý druhý přijde o peníze při podvodném volání. Jak nenaletět podvodníkům?

Nedávno se mi podařilo vyslechnout historku o tom, jak známému volala manželka. Celá vyděšená. Chvíli předtím totiž naletěla podvodníkovi na telefonu a zadala mu veškeré nutné údaje k převodu peněz ze svého účtu. Naštěstí jí to došlo téměř okamžitě poté, co rozhovor s údajným pracovníkem banky ukončila.

Tehdy se známému a jeho ženě naštěstí podařilo podniknout okamžité kroky k nápravě, ale stejně během pár minut, než podvodníkům zablokovali přístup k účtu, už měla na svém účtu pozměněné týdenní a měsíční limity. Stačilo, aby byli trochu pomalejší a podvodníci by provedli potřebné transakce a všechny peníze z účtu „odčerpali“.

Možná si říkáte, že vám by se to stát nemohlo. Jenže případů takzvaného vishingu (název pochází z angličtiny a znamená podvodné navolávání) každoročně přibývá a pachatelé používají stále lepší a rafinovanější způsoby, jak svoji oběť zmást tak, aby jim uvěřila.

Haló, tady banka

Vishingový útok většinou probíhá tak, že vám zavolá z neznámého čísla údajný pracovník banky nebo finanční poradce. Vysvětlí, že zjistili napadení vašeho účtu a že je nutné převést peníze na bezpečnější účet. Stačí mu prý jen několik vašich údajů a zbytek zajistí.

Útok vlastně trvá jen několik vteřin, kdy vám podvodník během chvilky položí takové otázky, abyste v šoku prozradili vše nutné. Dokonce často následuje ještě další telefonát, kdy volá přímo policie (samozřejmě falešná) a potvrdí vám tvrzení z prvního telefonátu a nutnost převedení peněz jinam.

To, že je to vše podvod, vám tak nemusí vůbec dojít. Často navíc podvodníci disponují informací o skutečné bankovní instituci, kde máte svůj účet. Dokonce umí napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i skutečnou infolinku banky.

Bohužel kromě peněz získají podvodníci také citlivé osobní údaje, které mohou kdykoliv zneužít. Pachatelům těchto podvodů sice hrozí trest odnětí svobody až osm let, ale co je vám to v tu chvíli platné.

Dvojnásobné množství útoků i okradených

Bohužel vishingových útoků v posledních letech a měsících přibývá a zloději se často zaměřují právě na oblast bankovnictví. Škody se jen v samotném Česku pohybují za letošní rok na dvojnásobku toho, co banky zaznamenaly a řešily v průběhu roku 2021. Současně platí, že téměř každý druhý podvodný telefonát končí škodou pro klienta.

Podle dat České bankovní asociace se průměrná částka, o kterou jsou klienti při podvodném navolávání připraveni, pohybuje kolem 250 tisíc korun. V případě rodiny známého to sice neplatí, ale vishingovému útoku může čelit každý z nás, a ne vždy to dopadne dobře.

Proto nikdy nezapomeňte na pravidla bezpečného chování v kyberprostoru. Nejen při telefonování.

Čtěte, ale neklikejte

Vždy si čtěte, co vám banka nebo jiná instituce posílá, ale neklikejte slepě na odkazy, které vám přijdou do e-mailu nebo mobilu. To samé platí i u zpráv od přátel v nejrůznějších aplikacích. Účet vašeho online přítele může být zneužit a útočník vám ve zprávě přeposílá falešný odkaz nebo po vás žádá například vaše telefonní číslo. Na nic neklikejte, nic neposílejte.

V případě e-mailu si zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele, jestli je v normálním tvaru (například info@vasebanka.cz), a ne ve tvaru například info@vasebankacx20.cz.

Nesdělujte citlivé údaje

Pokud vám volá někdo, kdo se představí jako pracovník banky, neznamená to, že je opravdu pracovník banky! Pokud nemáte šanci si to ověřit, nesdělujte citlivé bankovní informace do telefonu. Skutečný pracovník banky po vás navíc nikdy nechce všechny údaje, ale například první a třetí číslo z vašeho PINu, hesla nebo jiných údajů.

Stejně tak nevyplňujte údaje na neznámých stránkách. Zkontrolujte si webové adresy, jestli jste opravdu na stránce například vasebanka.cz, a ne na stránce vase0banka1.rs a podobně.

Toto jsou samozřejmě jen ta nejzákladnější pravidla, ale i ta někdy stačí, aby vás ochránila před zneužitím vašich údajů a ztrátou peněz. Možná se to dá shrnout slovy pořekadla: „Důvěřuj, ale prověřuj.“ V online světě a technologiích si tedy raději vždy ověřte a zkontrolujte vše, co můžete, a pak teprve jednejte.

Jiří Šafránek
Autor: Jiří Šafránek

V roce 1995 se otevřela nová kapitola mého života. Byl to rok, kdy jsem přijal pozici v Českomoravské stavební spořitelně a.s., což byla příležitost, která ovlivnila můj profesní růst a směřování mé kariéry. Přestože jsem tehdy ještě netušil, jak moc bude tato role ovlivňovat můj život, byl jsem nadšený z možnosti získávat nové zkušenosti a učit se novým věcem.

O dva roky později, v roce 1997, jsem se začal specializovat v oblasti úvěrového poradenství. Toto zaměření bylo primárně zaměřené na financování bydlení, což je oblast, která mě vždy fascinovala. Začal jsem studovat a porozumět dynamice trhu, výhodám a nevýhodám různých úvěrových produktů a jak tyto produkty nejlépe vyhovují potřebám různých typů klientů.

S postupem času jsem tuto oblast začal stále více milovat. Pochopil jsem, že úvěrové poradenství hraje klíčovou roli v životě mnoha lidí a že mohu mít pozitivní dopad na jejich životy tím, že jim pomohu najít správné řešení jejich finančních potřeb. Tento poznatek mě nakonec inspiroval k tomu, abych se stal specialistou v tomto oboru.

V roce 2010 jsem udělal další velký krok v mé kariéře. Přijal jsem pozici ve společnosti GOLEM FINANCE s.r.o., kde jsem mohl nabídnout svým klientům výběr z několika bank a stavebních spořitelen. Tento krok mi umožnil poskytnout svým klientům ještě širší spektrum možností a pomoci jim najít tu nejlepší finanční řešení.

Mým posláním je vždy najít tu nejvýhodnější nabídku hypotéky nebo úvěru pro mého klienta, a to s takovou péčí a odborností, jako bych tuto nabídku vybíral pro sebe. Věřím, že tento přístup je klíčem k vytváření skutečné hodnoty pro moje klienty a je také základem mého úspěchu v mé kariéře úvěrového poradce.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Přihlašte se k odběru článků

Dvakrát do měsíce si přečtěte tipy pro vaši peněženku

zpracováním osobních údajů