Novinka ve světě plateb. Stačí znát jen telefonní číslo!
15. 6. 2022

Novinka ve světě plateb. Stačí znát jen telefonní číslo!

Určitě už máte povědomí o tom, že existuje bankovní identita. Někteří ji pravděpodobně i využíváte. Letos však chystají banky spolu s Českou národní bankou (ČNB) další zajímavou službu, platbu na kontakt. Tahle novinka vás určitě potěší, pokud si i vy v rámci „účtování“ mezi přáteli nebo rodinou přeposíláte čísla účtu – třeba ve chvíli, kdy u sebe nemáte hotovost nebo si mezi sebou potřebujete finančně vyrovnat nákupy, útratu v restauraci a podobně.

S přeposílám čísla účtu ale může být od příštího roku konec! Podle České bankovní asociace (ČBA) vám k platbě na účet bude stačit číslo mobilního telefonu majitele účtu. Proto se tomuto způsobu převodu peněz říká platba na kontakt.

Jak to bude fungovat?

Provedení platby i bez znalosti čísla účtu příjemce bude možné díky registru čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů. Po vytvoření platebního příkazu a zadání telefonního čísla některého z vašich přátel se vaše banka spojí s registrem a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu. Poté odešle vámi zadanou platbu.

Do projektu se zatím přihlásilo devět bank. Které to jsou, ČBA dosud neuvedla. Avšak jisté je, že to jsou banky poskytující retailové služby. Že nevíte, co jsou retailové služby? Je to jednoduché, jsou to služby pro běžné občany. Prostě takové, kteří účet běžně používají, nejsou velcí podnikatelé ani firma a nemají nadstandardní příjmy.

Předpokládá se, že zbývající „retailové“ banky se časem přidají – jakmile zjistí, že je platba na kontakt pro jejich klienty zajímavá. Česká národní banka se spolu s Českou bankovní asociací inspirovala v zahraničí. Platba na kontakt už funguje v USA, nebo také v Lotyšsku a na Slovensku.

Kdy začne platba na kontakt fungovat?

Předpokládá se, že službu budou moci banky spustit na začátku příštího roku. Tedy ty, které na projektu spolupracují. Služba se bude testovat teď v létě, a pokud testování neodhalí komplikace nebo nečekané problémy a bude fungovat mezi testujícími bankami, nic úspěšnému startu této služby bránit nebude.

Do budoucna by se registr čísel telefonů a čísel účtů mohl rozšířit i o další možné kontakty, které je vhodné párovat s číslem účtu. Například o e­‑mailové adresy. Registr bude provozovaný ČNB. Banka plátce v něm bude vždy ověřovat, jestli je v něm telefonní kontakt registrovaný. Pokud ano, odešle registr bance plátce informaci o propojeném kontaktu a hlavně zašle také číslo účtu příjemce. Banka pak v systému platbu propojí a odešle na správný účet.

Zatím však není jasné, jak se budou řešit případy, kdy má klient více účtů u různých bank. Například kvůli hypotéce nebo spořicím účtům spojeným s běžným účtem.

Možná to vypadá trochu složitě, ale očekává se, že tahle služba sníží počet chybně zadaných plateb. Často totiž kopírováním nebo přepisováním čísla účtu dochází ze strany zadavatele platby k chybám, které pak banky musí řešit. Někdy zvládne chybu odhalit systém banky – v případě, kdy chybně zadané číslo účtu neexistuje. Ovšem když nesprávně zadané číslo účtu skutečně někomu patří, může se stát, že peníze dorazí na úplně cizí konto.

Zdá se tedy, že v oblasti internetového a mobilního bankovnictví bude platba na kontakt další možností, která ulehčí běžný platební styk.



Jiří Šafránek
Autor: Jiří Šafránek

V roce 1995 se otevřela nová kapitola mého života. Byl to rok, kdy jsem přijal pozici v Českomoravské stavební spořitelně a.s., což byla příležitost, která ovlivnila můj profesní růst a směřování mé kariéry. Přestože jsem tehdy ještě netušil, jak moc bude tato role ovlivňovat můj život, byl jsem nadšený z možnosti získávat nové zkušenosti a učit se novým věcem.

O dva roky později, v roce 1997, jsem se začal specializovat v oblasti úvěrového poradenství. Toto zaměření bylo primárně zaměřené na financování bydlení, což je oblast, která mě vždy fascinovala. Začal jsem studovat a porozumět dynamice trhu, výhodám a nevýhodám různých úvěrových produktů a jak tyto produkty nejlépe vyhovují potřebám různých typů klientů.

S postupem času jsem tuto oblast začal stále více milovat. Pochopil jsem, že úvěrové poradenství hraje klíčovou roli v životě mnoha lidí a že mohu mít pozitivní dopad na jejich životy tím, že jim pomohu najít správné řešení jejich finančních potřeb. Tento poznatek mě nakonec inspiroval k tomu, abych se stal specialistou v tomto oboru.

V roce 2010 jsem udělal další velký krok v mé kariéře. Přijal jsem pozici ve společnosti GOLEM FINANCE s.r.o., kde jsem mohl nabídnout svým klientům výběr z několika bank a stavebních spořitelen. Tento krok mi umožnil poskytnout svým klientům ještě širší spektrum možností a pomoci jim najít tu nejlepší finanční řešení.

Mým posláním je vždy najít tu nejvýhodnější nabídku hypotéky nebo úvěru pro mého klienta, a to s takovou péčí a odborností, jako bych tuto nabídku vybíral pro sebe. Věřím, že tento přístup je klíčem k vytváření skutečné hodnoty pro moje klienty a je také základem mého úspěchu v mé kariéře úvěrového poradce.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení