Finanční gramotnost (2. díl): Jak naučit správně zacházet s penězi (nej)mladší děti
6. 10. 2022

Finanční gramotnost (2. díl): Jak naučit správně zacházet s penězi (nej)mladší děti

Už v minulém článku jsme si řekli, jak je finanční gramotnost důležitá u dospělých i dětí. U dětí obzvlášť. Můžete si to představit, jako když se dům staví od základů. Když dětem dáte špatné finanční základy, na čem pak mohou v dospělosti vybudovat velký, pevný dům?

Je to podobné jako v pohádce O třech prasátkách. První dvě prasátka si postavila domeček bez základů, jen ze slámy nebo dříví. A pak je vlk sežral. V mírnější verzi pohádky utekla prasátka ke svému třetímu bratříčkovi, který si postavil domeček s pevnými základy a hezky zděný. Ať vlk dělal, co dělal, stejně domeček nezbořil a ani se do něj nedostal.

Podobné je to se základy a jejich pevností u finanční gramotnosti v dospělosti. Některé studie tvrdí, že naše finanční návyky se formují už od sedmi let. Ale to, jak se chováte k penězům, jak své peníze a čas investujete nebo utrácíte, vnímají vaše děti už mnohem dřív.

Jak ale u dětí vybudovat kvalitní základy?

Pro „výuku“ finanční gramotnosti starších dětí, zhruba od osmi let, už se dají použít klidně běžné dětské účty, ale co u menších dětí? Má vůbec smysl je o penězích už něco učit? Rozhodně ano.

Menší děti se samozřejmě nemusí učit pojmy jako rozpočet, úspory, investice, základní potřeby nebo finanční cíle. Ani nepotřebují dostávat žádné kapesné. Ale už od zhruba čtyř let by mělo dítě začít postupně chápat, že téměř za vše se něco platí. Případně mu můžete i takhle „odmalička“ dávat konkrétní přirovnání v podobě toho, co zná.

Třeba, že není možné se každý den koupat v plně napuštěné vaně. Že je to občas fajn, ale že byste denně za takovou koupel utratili penízky jako za dvě, nebo dokonce i tři čokoládová vajíčka s překvapením. Nebo že třeba malá panenka může znamenat deset nebo i víc lízátek či velkou hromadu rohlíků.

S dětmi, které už chodí do školy (druhá nebo třetí třída), můžete pak i spočítat, kolik by stálo, kdybyste třeba celá rodina chodili každý den na zmrzlinu. Možná budete sami překvapení, k jaké částce dojdete.

Hrajte si!

Jednou ze skvělých možností, jak můžete malým dětem přiblížit svět peněz, je ukazovat jim klasické peníze a platit s nimi v obchodě. Virtuální peníze na účtu jsou pro ně ještě mnohem méně uchopitelné než třeba sedmihlavý drak.

Můžete jim taky klidně pořídit dětské „peníze“ a hrát si s nimi na nákup nebo prodej. K nejoblíbenějším hrám s dětmi totiž patří hra na obchod. Děti něco prodávají a vy si to k nim chodíte kupovat.

Tato hra se ale dá hrát také v autě při dlouhém (i kratším) cestování. Klidně bez peněz. Děti si hrají, jakože vyrábí dorty, vážou kytice nebo prodávají auta či domy. (Pra)rodiče si od nich pak „jako“ něco kupují a přitom se s dětmi baví o tom, kolik co může stát nebo kolik co ve skutečnosti opravdu stojí. Děti tak přirozeně zjišťují, že rohlík má jinou cenu než dort nebo že motorka s autem nebo bydlení patří mezi velké náklady.

Tato hra baví mladší děti školou povinné, ale také předškoláky, kteří zatím nemají představu o velkých číslech. I ti ale snadno pochopí, že rohlík stojí tři koruny a koláč třeba dvě desetikoruny nebo že za dort je potřeba zaplatit už „velkými“ papírovými penězi. Je samozřejmě důležité dětem vysvětlit, že se platí i za světlo, teplo a vodu ve vašem bytě nebo domě.

Nebojte se s dětmi se o penězích bavit

A samozřejmě jim buďte příkladem. Asi není fajn jim ukazovat, že máte problém vyjít s penězi a žijete od výplaty k výplatě, ale bavte se s nimi o tom, že se peníze musejí nějak vydělat, že se neobjevují v peněžence a na účtu samy a že třeba můžete ušetřit tím, že si uvaříte doma dobré jídlo a do restaurací chodíte za odměnu nebo při příležitostech jako jsou oslavy narozenin.

Nebo že za peníze od babičky si můžou koupit něco většího, po čem touží, ale že si ty peníze musí našetřit a že je škoda je utratit jen za lízátka a sladkosti.

Na závěr se asi hodí říct, že veškerý čas, který investujete do povídání si s dětmi o penězích, rozumném nakládání s nimi, šetření i investování (úměrně věku), se vám v budoucnu mnohonásobně vrátí. A nejen vám, ale především vašim dětem.

Jiří Šafránek
Autor: Jiří Šafránek

V roce 1995 se otevřela nová kapitola mého života. Byl to rok, kdy jsem přijal pozici v Českomoravské stavební spořitelně a.s., což byla příležitost, která ovlivnila můj profesní růst a směřování mé kariéry. Přestože jsem tehdy ještě netušil, jak moc bude tato role ovlivňovat můj život, byl jsem nadšený z možnosti získávat nové zkušenosti a učit se novým věcem.

O dva roky později, v roce 1997, jsem se začal specializovat v oblasti úvěrového poradenství. Toto zaměření bylo primárně zaměřené na financování bydlení, což je oblast, která mě vždy fascinovala. Začal jsem studovat a porozumět dynamice trhu, výhodám a nevýhodám různých úvěrových produktů a jak tyto produkty nejlépe vyhovují potřebám různých typů klientů.

S postupem času jsem tuto oblast začal stále více milovat. Pochopil jsem, že úvěrové poradenství hraje klíčovou roli v životě mnoha lidí a že mohu mít pozitivní dopad na jejich životy tím, že jim pomohu najít správné řešení jejich finančních potřeb. Tento poznatek mě nakonec inspiroval k tomu, abych se stal specialistou v tomto oboru.

V roce 2010 jsem udělal další velký krok v mé kariéře. Přijal jsem pozici ve společnosti GOLEM FINANCE s.r.o., kde jsem mohl nabídnout svým klientům výběr z několika bank a stavebních spořitelen. Tento krok mi umožnil poskytnout svým klientům ještě širší spektrum možností a pomoci jim najít tu nejlepší finanční řešení.

Mým posláním je vždy najít tu nejvýhodnější nabídku hypotéky nebo úvěru pro mého klienta, a to s takovou péčí a odborností, jako bych tuto nabídku vybíral pro sebe. Věřím, že tento přístup je klíčem k vytváření skutečné hodnoty pro moje klienty a je také základem mého úspěchu v mé kariéře úvěrového poradce.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení